De zoekmachine

En ook

Steeds vaker bellen klanten mij met de vraag hoe ze op nummer 1 in Google komen. Of dat ze gebeld zijn door een duur SEO bedrijf, die hen voor een paar duizend euro de garantie biedt boven aan te staan. Er zijn zoveel meningen als er nullen in googol zitten. Ik denk dat dat niet kan. Hoger kan wel, maar over sommige factoren heb je niet alle invloed.

Google dus. Google is een miljardenbedrijf. Nog belangrijker, zo’n 93% van de Nederlandse internetgebruiker gebruikt google standaard als zoekmachine. Voor een bedrijf is het dus erg belangrijk om hoog in de zoekresultaten te staan, liefst op 1 – of pagina 1.

Hoe zoekt google? Een van de factoren die bepalen waar je in Google staat zijn links vanaf andere websites naar de jouwe. Daarnaast, wanneer je een nieuwe website laat bouwen of hem aanpast duurt het een paar weken voor Google langs is gekomen om je website te indexeren. Google robots lezen dan de website en zetten hem op een bepaalde plek. Je kunt een prachtige website hebben, gemaakt in Flash. Bezoekers die de url kennen zien de website, maar google kan deze programmatuur niet goed lezen. Je website zal dan ook heel laag in de zoekresultaten naar voren komen. Dus, Google leest je teksten. Ze kijken naar meer zaken, maar tekst is toch wel een hele belangrijke. Als jij zelf een aantal keer zegt in Leiden werkzaam te zijn, bijvoorbeeld als loodgieter – zal Google dat meenemen in de hoogte van resultaten als mensen diezelfde termen in Google invoeren. Je zou zeggen, als ik maar zoveel mogelijk termen zo vaak mogelijk verwerk kom ik dús hoog in Google. Maar het gevolg: je krijgt voor bezoekers niet een hele leesbare website met te pas en te onpas herhalingen.

Dure wondermiddelen? Er zijn bedrijven die ‘onzichtbare pagina’s voor je kunnen maken. Je website blijft hetzelfde maar op die onzichtbare pagina’s komen zoveel zoekwoorden te staan dat je hoger uitkomt in Google.
Weer die loodgieter. Hij, of zijn SEO bedrijf, denkt handig te zijn, en zet populaire zoektermen in zijn onzichtbare pagina. In september zijn ‘Blacklist’ (een serie) en ‘The Voice’ (Emmy winnaar) veel gezocht. Een loodgieter blacklist, en the voice of loodgieter in Leiden zou dan wel eens kunnen werken. Of je nou een loodgieter nodig hebt of niet – je krijgt hem wel te zien!

Dat gaat 1 op 1 in tegen het belang van Google. Het belang van Google is dat hun klanten – gebruikers van de zoekmachine (en veel ook hè, 93%!!), een zo goed mogelijk resultaat krijgen. Als ze loodgieters laten zien terwijl je iets wil lezen over The Voice, zullen gebruikers het als een slechte zoekmachine beoordelen. En dus niet meer gebruiken. En dat vind Google niet leuk. Vandaar dat ze je dan onderaan zetten…. En weet die loodgieter altijd wat zijn dure SEO bedrijf in zijn onzichtbare pagina’s zet om bovenaan te komen?

Er is veel te doen, tegen redelijke tarieven, om je website hoger in Google te krijgen. Maar voor je overweegt dure campagnes te starten of een jaar lang een SEO bedrijf over je schouder mee te laten kijken, neem contact op met je webbouwer. Of met mij, dat mag ook! 😉